Sunday, November 28, 2010

BAHAN BANTU MENGAJAR ( murid pintar )

1. Alat Penyukat
  • Alat penyukat ini amat sesuai digunakan kerana ia mempunyai sukatan yang amat jelas. Murid akan lebih mudah memahami teknik menyukat dan membaca isipadu berdasarkan ukuran yang dinyatakan. Ia mudah diperolehi dan kebiasaanya terdapat di makmal sains sekolah.
2. Kad Gambar

  •  Bagi menguji tahap kefahaman murid menyukat dan membaca isipadu cecair guru akan memaparkan kad gambar. Murid seterusnya akan menyatakan isipadu dengan lebih mudah dan tepat.
3. Bekas Berisi Air
  • Guru akan menyediakan bekas yang berisi air pelbagai warna bagi setiap kumpulan. Air merupakan bahan yang paling sesuai dan relevan digunakan bagi membantu murid memahami dengan lebih jelas lagi bagaimana pengukuran isipadu cecair. Guru boleh meminta beberapa orang murid membawa baldi ini dari rumah dan ia tidak memerlukan sebarang kos
4. CAWAN PLASTIK


  • Gelas yang digunakan sebagai penyukat ini diperbuat dari bekas minuman mineral. Ia mudah didapati di merata-rata tempat. Ia juga tidak asing kepada pelajar kerana minuman ini merupakan kesukaan pelajar. Bentuknya yang menjadi lebih lutsinar apabila pembalutnya dibuang. Ia memberi kesan untuk pelajar dapat melihat terus ke dalam bekas. Kos tidak diperlukan untuk alatan ini.
5. CORONG


  • Corong akan digunakan apabila murid melakukan aktiviti menyukat. Ini dapat memastikan air yang dituang tidak melimpah keluar. Corong ini boleh didapati dan dipinjam dari makmal sains sekolah.
6. BEKAS SUKATAN

  
  • Bekas yang digunakan daripada bekas plastik pelbagai saiz dan kuantiti. Ia bertujuan untuk membezakan isi padu dalam sesuatu bekas. Bekas plastik yang digunakan ini mudah didapati dan ia merupakan bahan buangan yang tidak digunakan.

No comments:

Post a Comment