Sunday, November 28, 2010

AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN (murid lemah)

Kemahiran  : Mengukur isipadu cecair dengan menggunakan unit bukan piawai
Hasil Pembelajaran   : Di akhir P&P, murid dapat;
                                  Mengukur dan membanding isipadu cecair dengan perbandingan secara
                                  langsung dengan menggunakan unit bukan piawai dengan tepat.
Bahan                       : Kad gambar, baldi berisi air, 2 cawan plastik, corong, botol mineral
                                   mangkuk dan lembaran kerja.
AKTIVITI
1. Murid dibahagikan kepada 3 kumpulan yang mengandungi 4 orang ahli.
2. Guru memaparkan gambar. Murid di dalam setiap kumpulan dikehendaki membuat ramalan
    awal isipadu cecair dengan menggunakan perkataan 'penuh', 'separuh' dan 'kosong'
 3. Guru membuat kesimpulan mengenai konsep "penuh", "separuh" dan "kosong" secara ringkas.
4.  Guru mengedarkan baldi berisi air, 5 biji cawan plastik, corong, botol mineral dan mangkuk
     kepada setiap kumpulan.
5.  Untuk aktiviti seterusnya lantik seorang pencatat untuk merekodkan bacaan ukuran.

     BEKAS                                                     BIL CAWAN YANG DIPERLUKAN
                         

7.  Sesi perbentangan jawapan. Setiap ketua kumpulan dikehendaki membentangkan hasil 
     jawapan.
8.  Guru akan membuat rumusan keseluruhan

No comments:

Post a Comment