Hasil Pembelajaran : Di akhir P&P, murid dapat;
Mengukur dan membanding isipadu cecair dengan perbandingan secara
langsung dengan menggunakan unit bukan piawai dengan tepat.
Bahan : Kad gambar, baldi berisi air, 2 cawan plastik, corong, botol mineral
mangkuk dan lembaran kerja.
AKTIVITI
1. Murid dibahagikan kepada 3 kumpulan yang mengandungi 4 orang ahli.
2. Guru memaparkan gambar. Murid di dalam setiap kumpulan dikehendaki membuat ramalan
awal isipadu cecair dengan menggunakan perkataan 'penuh', 'separuh' dan 'kosong'
3. Guru membuat kesimpulan mengenai konsep "penuh", "separuh" dan "kosong" secara ringkas.4. Guru mengedarkan baldi berisi air, 5 biji cawan plastik, corong, botol mineral dan mangkuk
kepada setiap kumpulan.
5. Untuk aktiviti seterusnya lantik seorang pencatat untuk merekodkan bacaan ukuran.
BEKAS BIL CAWAN YANG DIPERLUKAN
7. Sesi perbentangan jawapan. Setiap ketua kumpulan dikehendaki membentangkan hasil
jawapan.
8. Guru akan membuat rumusan keseluruhan
No comments:
Post a Comment